HOPZ redacteur Jerry Sluisdom heeft zijn gedachten laten gaan over het fenomeen Zwarte Piet en heeft besloten de baas van het zooitje ongeregeld eens aan te schrijven. Het is wel belangrijk te weten dat Jerry het heeft over dat gedeelte van de Pieten die nadrukkelijk voortkomen uit de Blackface traditie. In het dagelijks leven is Jerry Sluisdom organisatie en management adviseur bij o.a. de gemeente Amsterdam.

Beste Sint!
Allereerst, heeft u een goede reis gehad? Ik val meteen met de deur in huis. Mijn vraag is simpel; hoe kunnen we de metaforische ijsberg van zelfgekozen onwetendheid laten smelten, hoe kunt u iedere Nederlander in deze multiculturele samenleving het juiste voorbeeld geven over uw Pieterbazen, waarbij respect voor alle partijen is en iedereen de rug recht kan houden.Want,Ja Sinterklaas, wij mensen zijn hardleers, dus richt ik mij tot u.

2018?
Ik kom voort uit meerdere generaties verdeeld over meer dan 150 jaar kolonialisme. Het is nu eenmaal zo dat mijn geschiedenis en eigenlijk alle geschiedenissen over onderdrukking en uitbuiting een diepere betekenis heeft. Zoals vandaag en gister; neem bijvoorbeeld mijn haar, noem het permanent, neem mijn mond noem het collageen noem het exotisch, neem mijn huid, noem het chocola, noem het Zwarte piet! De dagen en zelfs maanden voorafgaand aan 5 december, merk ik de opgewondenheid bij kinderen. En weet u! Kinderen zijn onbeschreven en hebben geen filter dus zeggen wat ze denken.
Toch zie ik dit als een gebeuren als een nare erfenis. In 2018? Want ik ben geen zwarte piet en helemaal niet een van uw knechten. Mijn antwoorden op die zelfgekozen onwetendheid zijn altijd hetzelfde; mijn vader is niet wit, mijn moeder is niet wit dus ik ben niet wit.

Ontmenselijking
Waar kennen we dit ook alweer van. Oh ja!. Ditzelfde discours werd gehanteerd in de slaventijd, de overigens ruim 150 jaar geleden is beëindigd. Trekken we deze manier van communiceren door naar vandaag dan hoeft er wat mij betreft, 150 JAAR na dato geen discussie rond de slavernij in termen van goed of fout, van schuldig of onschuldig gevoerd te worden. Veel belangrijker is nu een antwoord op de uiteindelijke kernvraag: hoe is het in godsnaam mogelijk geweest dat er ondanks de eeuwen lang durend systeem van (ont)menselijking, de witte Nederlander de scheve verhoudingen nog steeds niet ziet als onderdeel van een barbaars en ver verleden? Want waren het immers niet de Zeeuwen en Hollanders die tot de meest wreedste slavenhandelaren behoorden? Dit deel van het verhaal is compleet uit de geschreven vaderlandse geschiedenis verdwenen. Het is aan ons allen om te leren van deze geschiedenis want anders kunnen we niet groeien als samenleving.
Het geeft helaas een helder maar pijnlijk inzicht in de miserabele staat van de huidige verhoudingen in onze Nederlandse samenleving. Soms zal de onwetendheid geen noemenswaardige problemen opleveren. Maar om te kunnen groeien als multiculturele samenleving dienen we te leren van onze geschiedenis . Helaas.

Kafkaanse klucht
Ik sluit mijn brief af met een mooie quote van de Afrikaans Amerikaanse schrijfster Maya Angelou, uit haar essaybundel; Letter to My Daughter. “You may not control all the events that happen to you, but you can decide not to be reduced by them.”zegt het voor mij allemaal. Deze quote raakt mij diep. Het is namelijk bijna 5 december. Baarden en schmink worden weer uit de kast gehaald, liederen gezongen en snoep ingekocht. Helaas is dit volksfeest die zelfs landelijk op tv wordt uitgezonden steeds meer een Kafkaanse klucht aan het worden. En ik zou zo graag een keertje tegen mijn kinderen en kleinkind willen zeggen; laten we dit volgend jaar nog een keer doen!
Wellicht tot 5 december.

Vriendelijke groet,

Jerry Sluisdom

Kijk hier naar de HOPZ producties en steun ons media platform! The story of the hunt will always be in favor of the hunter, until the lion tells its tale!

 

 

Has one comment to “Beste Sint – Jerry Sluisdom schrijft een brief aan Sint”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Jacob van der Burg - 11/11/2018 Beantwoorden

    Beste Jerry,
    Ik ben een witte man en beheer de FB pagina Plantage Jagtlust. Ik heb een lange geschiedenis met Suriname en na een bezoek enkele jaren geleden ben ik mijn FB pagina gestart. Mijn uitgangspunt is dat er in Nederland vaak een negatief beeld bestaat t.o.v. Suriname en haar bewoners. Ik denk dat de verhouding verbetert als men in Nederland de geschiedenis beter kent. Zowel de slavernijtijd als ook de periode van contractarbeid. Ik denk dat Nederland schuld heeft t.a.v. Suriname, ook met betrekking tot de huidige toestand. Nederland heeft in het verleden drie bevolkingsgroepen bij elkaar gebracht in Suriname, zonder enige poging te doen tot integratie.Dat veel mensen moeite hebben met zwarte piet begrijp ik goed. Alleen al het historische stukje van Gerda Havertong bij Sesamstraat zegt genoeg. Mijn punt is dat ik heel pessimistisch ben met betrekking tot de toekomst. Ik zie alleen polarisatie en escalatie. Als we zover komen dat zwarte piet afgeschaft wordt, wat is dan het volgende punt? Geeft dat minder discriminatie in het dagelijks leven? Ik zou het wensen. En als Nederland zover zou komen Suriname een schadevergoeding te betalen, waaraan moet dat geld dan aan besteed worden? Lees net dat de Friese wegblokkeerders een enorm bedrag verzameld hebben voor hoger beroep!! Ik zou graag een middenweg zoeken. Het is niet zo dat alle media het stuk geschiedenis m.b.t. Slavernij weglaten. Alleen de mensen voor wie het bestemd is lezen dit niet.
    Ik zou zo graag uit de discussie van zwart tegen wit weg komen.
    Maar weet niet hoe.
    Vriendelijke groet,
    Jacob van der Burg.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.