‘The story of the hunt will always be in favor of the hunter until the lion tells it’s  tale’ In een sterk veranderende samenleving met een hoge mate van culturele dynamiek is het noodzakelijk verhalen te vertellen die bij een dergelijke maatschappij  horen. In het laatste decennium is het pleonasme van ‘een multiculturele samenleving’ in Nederland, failliet verklaard. In de thermiek van de beweging  van maatschappelijke ontwikkeling in ons land spelen de media een uitermate belangrijke rol. Beeldvorming vindt plaats op basis van waarneming van journalisten en audiovisuele programmamakers. Hoewel in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag de bevolking voor bijna de helft of meer bestaat uit allochtone Nederlanders wordt dat nauwelijks gereflecteerd via de televisie die uit Hilversum komt. Daar lijkt het witte doek niet zwarter te worden. Omdat de (televisie)verhalen verteld worden vanuit het perspectief van de autochtone witte Nederlander zijn de toonzetting en de invalshoek vaak van dien aard  dat het beeld dat geschapen wordt journalistiek niet objectief lijkt te zijn. De verhalen zijn daarom met grote regelmaat niet zo zeer ‘onjuist’  als vaak wel ‘onwaar’.
  • Voorbeeld: het is juist dat er 22 schiet incidenten  met 3 keer een dodelijke afloop in Amsterdam Zuidoost hebben plaats gevonden, maar het is niet waar  dat het er gevaarlijker zou zijn dan de Beethovenstraat of Amstelveen waar op klaar lichte dag liquidaties uit witte kartels plaatsvinden die een veel structureler karakter hebben dan de het geweld in de Bijlmer.
Op de vraag ‘waarom er op redacties van kranten en andere media zo verdomd weinig andere dan witte journalisten en programmamakers rondlopen’ komt steevast het antwoord: ‘we kunnen geen gekwalificeerde mensen vinden’.  Om dit antwoord te kunnen vermijden en om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van de Nederlandse samenleving, heb ik voor de audiovisuele afdeling van HOPZ een basis cursus journalistiek/AV media ontwikkeld. Lees hier op onze cursussen en workshop pagina hoe die eruit ziet. Het hebben van een eigen platform als HOPZ is in deze bizarre tijden van vluchtelingen karavanen, de om zich heen grijpende schaamteloze opkomst van rechts en zwarte actievoerders die niet op een behoorlijke manier aan tafels mogen zitten in talkshows, eerder een noodzaak dat een luxe geworden. Het is van (over)levensbelang  om een duidelijk eigen gezicht te hebben. Door de komst van social media als YouTube, Facebook, Twitter en Instagram is de monopoly van old boy netwerken als Hilversum en commerciëlen als de RTL’s te doorbreken. Er moet dan wel kwalitatief goed werk geleverd worden door de makers. Dat kost geld. Overheden en subsidieorganisaties lijken dat geld niet te willen stoppen in projecten als HOPZ, Alakondre Magazine of Radio Mart. Ook al leveren die  topprestaties uit eigen zak.  Wij hebben vrienden nodig die begrijpen dat het hebben van goed lopende mediakanalen nodig zijn om je maatschappelijk gezicht te bepalen. STEUN ONS DAAROM! LEES HIER HOE JE DAT KUNT DOEN. Immers: als de leeuw zichzelf ontwikkelt tot verhalenverteller krijgen we een beter beeld van de jachtpartij. Guilly Koster.  
Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.