Per definitie

Een journalist van wie ik bij god de naam niet meer weet, schreef een stuk voor het programmablad van een omroep over het epische programma ‘Bij Lobith’ (VPRO) dat Ivette Forster en ik maakten. Hij vroeg mij voor wie het programma bestemd was. Leip als dat ik ben, antwoordde ik: ‘Voor Nederlanders. En als je iets specifieker wil zijn: voor relatief nieuwe Nederlanders’.

De bijdehante journalist vroeg door: ‘En wie zijn dat dan wel niet?’ In rap tempo, voortvloeiend uit een scherpe geest en aan een stuk door, antwoordde ik: ‘Nieuwe Nederlanders zijn: mensen die van buitenaf naar Nederland zijn gekomen met de intentie hier te blijven en die met hun culturele bagage een positieve bijdrage leveren aan de verbreding van de Nederlandse cultuur. Nieuwe Nederlanders zijn ook alle ‘oude’ Nederlanders die openstaan voor dit proces en die accepteren in plaats van tolereren’.

Bam!! Niemand die het voor of na die tijd zo scherp geformuleerd heeft. En als er iemand is die dat kan tegen spreken met valide bewijsvoering: spreek nu of hou voor altijd je mond! Het meest bevredigende moment voor mij persoonlijk in relatie tot de woordcombinatie Nieuwe Nederlander was toen Beatrix het in haar troonreden van het jaar 2000 terug liet komen. Inmiddels is de term achterhaald en spreekt men van Nederlanders met een migratie achtergrond.

Er zijn heel veel Nederlandse woorden die iedereen kent, maar die in een bepaalde zinsconstructie een andere betekenis krijgen. Sommige combinaties van woorden, op een bepaalde geschreven, verworden tot heuse merknamen. De Bank (ABN) is daar een goed voorbeeld van. Wie zo een woordcombinatie of zinsconstructie als eerste definieert wordt in feite intellectueel eigenaar van die nieuwe betekenis. Dat proces heet in het Engels ‘coinen’, dat vrij vertaald in het Nederlands ‘een vernieuwde uitdrukking gebruiken’ betekent. Met dit gegeven in mijn achterhoofd, kan ik rustig stellen dat ik in 1988 de woordcombinatie ‘Nieuwe Nederlander’ gecoined heb. Het bewijs daarvan vond ik in mijn persoonlijk archief (zie foto).

Zwart betekent in die zin: ‘niet op je juiste merites geschat worden door het bestaande establishment in de breedst mogelijke zin van het woord’.

Voorbeelden:
  • Geen of onvoldoende werk hebben terwijl je alle kwalificaties hebt.
  • Niet toegelaten worden tot opleidingen terwijl je wel de capaciteiten hebt.
  • Onzichtbaar zijn op radio en tv terwijl je even bijzonder of algemeen ben als die andere zooi die wel getoond wordt.
  • Politiek genegeerd worden terwijl je wel stemt.
  • Volkomen geridiculiseerd of genegeerd worden als je op een fatsoenlijke manier redelijke dingen vraagt.
En toch is zwart zijn geen zielige vertoning. ‘Zwart zijn’ betekent ook:
  • Weerbaar zijn en de kop niet laten hangen. ‘When the going gets tough the tough get going!
  • Bewust zijn van de eigen kwaliteiten en mogelijkheden.
  • Op een positieve manier willen werken aan verandering. Het kan en moet beter!
  • Mondiaal politiek actief zijn door bruggen i.p.v. muren te bouwen. Bondgenoten zijn overal.
  • Begrijpen dat oog om oog alle partijen blind maakt
Het inherente witte privilege in de samenleving gaat niet veranderen totdat er kritiek komt op de dominante ideologie van het liberalisme, dat ahistorisch is, geen rekening houdt met scheve machtsverhoudingen en doet alsof iedereen vanaf een ‘level playing field’ begint. Het standpunt dat iedereen van een gelijkwaardig uitgangspositie vertrekt en dezelfde kansen heeft is onjuist. Dat uitgangspunt propageert en houdt de mythe van een individualistische meritocratisch samenleving in stand. Zwart als politieke kleur kan in deze ook door het witte establishment worden ervaren als symbool van anarchisme, terwijl dat door de Zwarten niet als zodanig wordt ingezet. We leven in een cultureel dynamische wereld die van moment tot moment verandert. Wat vandaag niet gangbaar is omdat iedereen dat vindt, is morgen volkomen normaal omdat de publieke opinie veranderd is. Ik hoop dat het definiëren van politieke kleuren en bespreken van etniciteit zwart of niet, heel snel per definitie een oefening in futiliteiten wordt. Guilly Koster.
Please follow and like us:

3 comments to “Zwart per definitie”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Sergio Bouterse - 02/09/2018 Beantwoorden

    Prachtig stuk weer!

  2. Micha - 07/09/2018 Beantwoorden

    Goed stukje.
    Ik als witte behoorlijke geprivilegieerde man van middelbare leeftijd, heb al behoorlijke moeite om door te dringen bij andere witte hoogopgeleide vrienden en kennissen over zaken als zwarte piet uitsluiting etc.
    Het valt mij op dat iedereen die zwart is en dit soort onderwerpen bespreekbaar wil maken weggezet wordt als extreem en niet constructief. Dit vind ik een zeer irritante manier om de discussie over dergelijke onderwerpen dood te maken en een zelfde soort truc als het over de toon van het debat gaan hebben.
    Wat mij opvalt bij mijn witte kennissen en vrienden is dat woorden als blank echt een soort geinternaliseerd onderdeel uitmaken van een identiteit en met hand en tand verdedigt wordt. Mij lukt het in ieder geval slecht om door te dringen tot ( academisch geschoolde) over het algemeen op het oog redelijk mensen door te dringen dat er niet zoiets als een level Playfield bestaat.
    De liberale indoctrinatie op dit punt heeft prima gewerkt. Als je wil en de hersens hebt……
    Het blijft heel moeilijk om de eigen witte leefomgeving en kijk op de wereld niet als Maat der dingen te zien. Er is nog veel culturele etnocentristische arrogantie t.a.v. de beste kijk op de wereld en wie dan vorm zou moeten geven.
    Gelukkig is in grote delen van Nederland, waaronder mijn directe familie de multiculturele samenleving al een feit en kunnen opinies die het tegendeel beweren weggezet worden als werkelijkheidsontkenning
    Maar de weg is nog lang ben ik bang.

  3. Micha - 07/09/2018 Beantwoorden

    Goed stuk
    Ik als witte behoorlijke geprivilegieerde man van middelbare leeftijd, heb al behoorlijke moeite om door te dringen bij andere witte hoogopgeleide vrienden en kennissen over zaken als zwarte piet uitsluiting etc.
    Het valt mij op dat iedereen die zwart is en dit soort onderwerpen bespreekbaar wil maken weggezet wordt als extreem en niet constructief. Dit vind ik een zeer irritante manier om de discussie over dergelijke onderwerpen dood te maken en een zelfde soort truc als het over de toon van het debat gaan hebben.
    Wat mij opvalt bij mijn witte kennissen en vrienden is dat woorden als blank echt een soort geinternaliseerd onderdeel uitmaken van een identiteit en met hand en tand verdedigt wordt. Mij lukt het in ieder geval slecht om door te dringen tot ( academisch geschoolde) over het algemeen op het oog redelijk mensen door te dringen dat er niet zoiets als een level Playfield bestaat.
    De liberale indoctrinatie op dit punt heeft prima gewerkt. Als je wil en de hersens hebt……
    Het blijft heel moeilijk om de eigen witte leefomgeving en kijk op de wereld niet als Maat der dingen te zien. Er is nog veel culturele etnocentristische arrogantie t.a.v. de beste kijk op de wereld en wie dan vorm zou moeten geven.
    Gelukkig is in grote delen van Nederland, waaronder mijn directe familie de multiculturele samenleving al een feit en kunnen opinies die het tegendeel beweren weggezet worden als werkelijkheidsontkenning
    Maar de weg is nog lang ben ik bang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.